share

Een glas versgeperste sinaasappelsap bevat net zoveel suiker als een glas cola. Feit of Fabel?

Tegenwoordig zie je bijna in alle supermarkten die geweldige automaten waar je zelf de sinaasappels vers kunt persen. Super gezond toch denken de meesten? Maar hoeveel suiker zit er nou in een glas versgeperste sinaasappelsap? Er zit toch veel minder suiker hierin in vergelijking tot bijvoorbeeld een glas cola? Dit licht ik je graag verder toe.

Feit of Fabel?

Ja helaas het is een feit dat een glas versgeperste sinaasappelsap evenveel suikers bevat als een glas cola. Een glas verse sinaasappelsap klinkt veel gezonder maar ze bevatten beiden evenveel suiker.

Waaruit bestaat sinaasappelsap?

Sinaasappelsap is een vruchtensap met veel vitamine C. Ongeveer 50% van het gewicht van een sinaasappel bestaat uit sap. Sinaasappelnectar of sinaasappeldrank zijn geen 100% fruitsappen. Het sapgehalte moet op de verpakking staan. In deze producten moet minimaal 50% sap zitten. De rest van het sap bestaat uit water of een ander extract. Dit staat op het etiket vermeld.

Waaruit bestaat cola?

Cola bestaat uit bronwater, vruchtensappen, koolzuur, suikers en kleurstoffen. De vruchtensappen in cola zorgen voor de unieke smaak van het drankje, de suikers maken het drankje zoet en de kleurstoffen zorgen ervoor dat cola de juiste kleur heeft. Tenslotte wordt er koolzuur aan de cola toegevoegd voor de prik.

Advies van het voedingscentrum 

Het voedingscentrum zegt dat het drinken van veel vruchtensap de kans op overgewicht en diabetes type 2 laat vergroten. Vanwege de kans op overgewicht en diabetes type 2 geldt het advies om zo min mogelijk sap te drinken. Je kunt beter een sinaasappel pellen dan uitpersen. Wanneer je een sinaasappel pelt en opeet krijg je alle vezels binnen en laat je niet de helft in de sapcentrifuge zitten. Hierdoor raak je eerder verzadigd. Voor een glas jus heb je vaak meerdere sinaasappels nodig, waardoor je veel suiker binnenkrijgt. De suiker uit de jus komt binnen een paar seconden in de maag terecht en bereikt razendsnel het bloed. Dat leidt tot een piek aan insuline (de stof die de suikerspiegel in het bloed verlaagt). Wanneer je de vrucht eet, dan wordt de suiker geleidelijk aan opgenomen en dat is dus een stuk gezonder.

Echter niet alleen het hoge suikergehalte kan voor problemen zorgen. Ook de zuren die in het sap zitten, kunnen het gebit aantasten. Er wordt geadviseerd om minstens een uur te wachten voordat je je tanden gaat poetsen anders kun je schade toebrengen aan je tandglazuur. Verder gaat bij de bereiding van sap de voedingsstoffen uit het fruit verloren. De vitamine C die in sinaasappelsap zit krijg je genoeg binnen als je 2 stukken fruit op een dag eet. In sap zijn de vezels die in fruit zitten verdwenen.

Wist je dat?
  • In een glas sinaasappelsap zitten zo’n 7 suikerklontjes en 110 kilocalorieën
  • In sinaasappelsap met vruchtvlees zitten wel vezels
  • De hoeveelheid vitamine C in sinaasappelsap varieert en hangt onder andere af van het sinaasappelras, de groeicondities, de bewerking en transport
  • Zelfgemaakte vruchtensappen kun je 1 tot 2 dagen bewaren in de koelkast
  • Flessen sap kun je het beste in het donker bewaren, omdat anders het vitamine C-gehalte sneller terugloopt. Vitamine C wordt onder invloed van licht afgebroken

Ja je kunt beter een glas vers geperste sinaasappelsap drinken dan een glas cola. Sinaasappelsap bevat namelijke belangrijke vitamines zoals vitamine C. Echter mijn advies is dat je beter een sinaasappel kunt eten dan uitpersen en opdrinken. Het vult veel meer want de vezels blijven intact!

Categories:

Related Posts

Fit Goal Club
Close Cookmode