share

Zoetstoffen zijn beter dan suiker. Feit of Fabel?

Tegenwoordig worden bij steeds meer producten de suikers vervangen voor zoetstoffen. Denk hierbij aan frisdranken, snoepjes, sap, yoghurt, jam etc. Maar zijn zoetstoffen dan per definitie beter dan suiker? Dit licht ik graag toe om je hier een beter beeld van te geven.

Niet beter en niet slechter 

Fabel. Zoetstoffen zijn niet beter of slechter dan suikers. Normaal gebruik van suiker kan namelijk geen kwaad. Dit geldt ook voor producten met zoetstoffen. Er gaat bijvoorbeeld rond dat zoetstoffen kankerverwekkend zouden zijn en dus nog slechter en gevaarlijker dan suiker. Echter wanneer dit het geval zou zijn, zouden ze het echt niet aan producten mogen toevoegen!

Een teveel aan suiker

Suiker zit in veel producten. Het zit in frisdrank, koekjes, snoep etc. Verder zit het ook in producten waar je het niet zo snel in verwacht. Denk hierbij aan brood, crackers, sauzen etc. Ze  noemen dit ook wel: ‘verborgen suikers’. Overmatig gebruik van suikers kan op korte termijn klachten geven. Denk aan maag-darm klachten of vermoeidheid. Als je veel suikerrijke producten consumeert krijg je ook snel teveel calorieën binnen. Als je teveel calorieën binnenkrijgt kun je op den duur aankomen.

10 voedingsmiddelen met verborgen suikers die jij vast in huis hebt! 
  • ontbijtgranen
  • ontbijtkoek
  • yoghurt met vruchtensmaak
  • sandwichspread
  • vruchtensap
  • brood, crackers, pitabroodjes
  • dressings en sauzen
  • ketchup
  • chips
  • groente uit blik
Intensieve en extensieve zoetstoffen 

Zoetstoffen zijn stoffen die een product zoeter maken. Er zijn verschillende soorten zoetstoffen. Zo heb je intensieve en extensieve zoetstoffen. Intensieve zoetstoffen zijn 50-500 keer zoeter dan suiker en leveren niet of nauwelijks energie. Deze zoetstoffen worden bijvoorbeeld toegepast in  zoetjes, zoetstof, light frisdranken, suikervrije jam, suikervrije siroop en light toetjes. Je hebt hier maar een heel klein beetje van nodig om een product zoet te maken. Wanneer je gebruik maakt van normale hoeveelheden kunnen deze producten dagelijks worden gebruikt zonder dat het schadelijk is voor je gezondheid. Voorbeelden zijn: cyclamaat, acesulfaam-K, sacharine, aspartaam en sucralose.

Extensieve zoetstoffen worden ook wel polyolen genoemd. Deze zoetstoffen zijn net zo zoet als suiker. De meeste vormen van deze zoetstoffen leveren wel energie, maar minder dan suiker. Ze worden namelijk niet volledig opgenomen door ons lichaam. Polyolen komen vooral voor in kauwgom (xylitol) en worden vooral veel toegepast in producten voor diabetes patiënten. Het heeft namelijk een minder effect op hun bloedsuikerspiegel. Wanneer je te veel van deze polyolen producten gebruikt kun je last krijgen van maag-darmklachten zoals diarree. Er staat daarom ook op het etiket van producten met polyolen de waarschuwing: ‘overmatig gebruik kan laxerend effect hebben’. Voorbeelden van polyolen zijn xylitol, sorbitol en maltitol.

Maar wat is dan de grens van de aanbeveling?

De Europese autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA) heeft wetten opgesteld over E-nummers. Het mag niet schadelijk zijn voor je gezondheid. Een stof mag niet zomaar als toevoeging gebruikt worden. Dit moet eerst worden goedgekeurd door de EFSA. De EFSA heeft een advies opgesteld (aan de hand van veel onderzoeken) van maximaal 17 eenheden intensieve zoetstof per dag als het gaat om aspartaam. Het is dus veilig om 17 glazen light frisdrank of 17 zoetjes per dag te consumeren. Aspartaam is de meest gebruikte zoetstof in Nederland, vandaar dit voorbeeld. Er is voor kinderen wel een ander advies omdat hun een lager gewicht hebben. Mocht je de aanbeveling voor kinderen en die van alle andere zoetstoffen willen zien? Klik dan hier.

Mijn mening over zoetstof

Zelf drink ik ook wel eens frisdrank met zoetstoffen (bijv. cola zero of limonade). Ik vind ook dat dit prima af en toe moet kunnen maar ik zou niet adviseren om de grens van zoetstoffen te gaan opzoeken. Het is echter zo dat we moeten proberen om van die zoete smaak af te komen. Wanneer je nu bijv. een keer geen zoetje in je koffie of thee zal doen, zal je het veel minder lekker vinden maar na een paar weken ben je daar zo vanaf en mis je het echt niet meer! Er zijn verschillende onderzoeken geweest waaruit naar voren is gekomen dat zoetstoffen ook reageren op de aanmaak van insuline. Door de aanwezigheid van insuline zal je later weer trek hebben in iets zoets. Je hebt dus snel de neiging om weer zoete dingen te eten of drinken.

Zoetstoffen en suikers moet je naar mijn mening gewoon met mate consumeren. Probeer eens minder gebruik te maken van zoete producten zodat je minder aan zoete producten gewend raakt. Ik zal adviseren om niet meer dan 3-4 eenheden zoetstof per dag te consumeren om niet te gewend te raken aan die zoete smaak. Maar ditzelfde geldt natuurlijk voor suiker. Als je zoetstoffen met mate gebruikt is het naar mijn mening een prima vervanging voor suiker om wel een zoete smaak te hebben maar dan zonder de calorieën. Mijn mening is: doe alles met mate. Te veel van iets is nooit goed. Zolang je iets met mate doet is er niets aan de hand!

Uitzondering: Personen met de aangeboren afwijking PKU wordt geadviseerd geen aspartaam te consumeren. Ze kunnen een bepaald stofje niet goed afbreken waardoor het zich ophoopt in het bloed en dit kan schadelijke effecten hebben in de hersenen. Op producten met aspartaam moet een waarschuwing staan dat het niet voor PKU patiënten geschikt is. Dit geldt dus alleen voor deze patiënten en niet voor de hele bevolking.

Categories:

Related Posts

Fit Goal Club
Close Cookmode