share

Een hoge eiwitinname helpt met afvallen, feit of fabel?

Feit of fabel

Dat eiwitten zorgen voor spierherstel en daarom razend populair zijn bij mensen die hun spieren willen laten groeien dat weten we. Maar is het ook zo dat een hoge eiwitinname helpt met het afvalproces?

Dat is een feit. 

Uit verschillende studies is gebleken dat een eiwitrijk dieet een zeer goede manier is om gezond af te vallen. Het is ook een manier die beter vol te houden is en waar de resultaten langer mee blijven. Maar waardoor komt dat nou?

Een hoge eiwitinname zorgt ervoor dat het hongerhormoon (ghreline) verlaagd wordt. Het verhoogt daarnaast ook nog eens de afgifte van twee verzadigingshormonen (PYY en GLP-1). Hierdoor zal je op natuurlijke wijze minder eten en daardoor in een calorietekort komen. Hierdoor zal je lichaamsgewicht geleidelijk afnemen en is het ook nog eens makkelijk vol te houden omdat je minder snel cravings zal hebben. Bij één gecontroleerde studie bleek zelfs dat mensen die 30% van hun energie uit eiwitten haalde maar liefst 441 kcal per dag minder aten zonder dit bewust te doen.

Naast dat eiwitten de honger stilt en het verzadigingsgevoel verhoogd heeft het ook een groter thermisch effect dan koolhydraten en vetten. Dat wil zeggen dat de stofwisselingsactiviteit hoger en langer blijft na het eten van een maaltijd. Hierdoor verbrandt je dus net iets meer.

Kortom:

Een eiwitrijk dieet bevorderd gewichtverlies en gewichtsbehoud doordat het hongergevoel afneemt, het verzadigingsgevoel toeneemt en de stofwisseling meer wordt gestimuleerd.

Waar zitten eiwitten nou allemaal in? In vlees en vis maar ook in eieren en zuivelproducten bijvoorbeeld. Verder zijn er ook nog bronnen zoals noten en soja die veel eiwitten bevatten. En ben je nou vegetarisch? Dan is het belangrijk om sowieso net iets meer eiwitten te eten. Dit is zo doordat dierlijke eiwitten meer lijken op onze eigen cellen en we kunnen dit hierdoor beter opnemen. Plantaardige eiwitten zijn net iets anders waardoor je iets meer binnen moet krijgen om de zelfde hoeveelheid aminozuren binnen te krijgen.

Eiwit advies

Voor iemand die wel vlees en vis eet geldt een hoeveelheid van 0,8 gram eiwit per 1 kilogram lichaamsgewicht. Ben je 70 kilo dan betekend het dus dat je 56 gram eiwit zou moeten eten. Voor vegetariërs geldt 1,1 gram/kg lichaamsgewicht en voor veganisten geldt 1,3 gram/kg lichaamsgewicht. Doe je aan duursport dan zou je volgens het Voedingscentrum 1,2-1,4 gram/kg lichaamsgewicht nodig hebben. Voor krachtsporters is het advies om rond de 1,7-1,8 gram/kg lichaamsgewicht te consumeren.

 

Categories:

Related Posts

Fit Goal Club
Close Cookmode