Feit of fabel: meergranenbrood is even gezond als volkorenbrood

‘Zolang het maar donker brood is!’

Een uitspraak van wellicht menig moeder die haar kind op pad stuurt voor een brood. Hoe donkerder hoe beter hoor je (helaas) nog steeds te vaak.
Want helaas is dit dus een fabeltje. Om te begrijpen waarom meergranenbrood nou toch niet zo ‘gezond’ is als volkorenbrood moet je begrijpen wat nou precies het verschil is.

Wat is een tarwekorrel?

Een tarwekorrel heeft een kern ofwel kiem met daaromheen een vliesje ook wel zemel genoemd die deze kern beschermt. In de ruimte hiertussen ligt de meelkern. In de kiem en zemel, die bruin zijn, zitten de meeste voedingsstoffen opgeslagen.

Wat is het verschil tussen meel en bloem?

Meel is eigenlijk het vermaalde graan. Dit kan tarwe zijn zoals spelt maar ook rogge of rijst bijvoorbeeld. Door dit te vermalen behoud je nog wel de korrel zelf en ontstaat er bijvoorbeeld tarwemeel.
Bloem is dan weer het gezweefde product van het meel. Doordat je het meel zeeft blijven de zemel en kiem achter en ontstaat er een witmeel.

Hoe zie ik het verschil?

Kijk, hier wordt het interessant! Er liggen namelijk wel 30 verschillende soorten brood in de supermarkt of bij de bakker. Boeren stevig brood, extra donker, meerzaden, meergranen en volkorenbrood. Wat is dan de beste keuze?

Simpel: volkorenbrood. Dit is een wettelijk beschermde titel en daarom mag hier enkel 100% volkorenmeel in worden verwerkt. Al die andere broden gebruiken toffe titels om jou een beter gevoel te geven maar bevatten waarschijnlijk naast wellicht een deel volkorenmeel ook nog bloem. Oh en bruinbrood? Tja, bakkers weten heel goed dat we witbrood makkelijker kauwen vinden maar dat we ons graag beter voelen bij donker brood dus dat wordt meestal gekleurd met karamel of mout. Oeps.

Voordelen volkorenmeel/brood

Er zijn enorm veel onderzoeken geweest naar het effect van whole-grain oftewel volkoren producten en het effect hiervan. Hieruit komen vele gezondheidsvoordelen zoals een beschermende werking tegen kanker, cardiovasculaire ziekte, diabetes en obesitas. Je bloeddruk blijf stabieler en je zit langer vol door de vezels om er slechts een paar te noemen.

Bronnen

Artikel 16 Warenwet over de wettelijk beschermde titel: ‘volkorenbrood’
https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0009669&paragraaf=3&artikel=16&z=2017-10-01&g=2017-10-01

Voedingscentrum over granen en graanproducten
https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/granen-en-graanproducten.aspx

Artikel van Joanne Slavin over het effect van volkoren granen op de menselijke gezondheid
Slavin, J. (2004). Whole grains and human health. Nutrition Research Reviews,17(1), 99-110. doi:10.1079/NRR200374

You May Also Like

Een hoge eiwitinname helpt met afvallen, feit of fabel?

Een glas versgeperste sinaasappelsap bevat net zoveel suiker als een glas cola. Feit of Fabel?

Verse groente bevat meer vitamines en mineralen dan groente uit de diepvries. Feit of Fabel?

Zoetstoffen zijn beter dan suiker. Feit of Fabel?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *