share

Back on track na de vakantie

Daar ben je dan weer, thuis van je welverdiende vakantie. Wat heb je genoten zeg! Dat moet natuurlijk ook op vakantie. Elke dag lekker gegeten, lekker gedronken en soms dagen niets uitgevoerd qua beweging maar alleen op het strand gelegen. Op dat moment voelt het allemaal prima en welverdiend maar nu thuis ben je toch iets minder blij met de ‘schade’ die is aangericht.

Je riem gaat strakker zitten, shirts en broeken zitten niet meer lekker en dat buikje komt langzamerhand toch echt weer wat meer naar voren te staan. Geen paniek mensen, die extra (paar) kilo kan er ook echt wel weer vanaf! Hieronder enkele tips om je gezonde voedingspatroon weer op te pakken.

Stap 1: Laat het vakantie eetpatroon los

Je hebt voldoende genoten en nu is het tijd om dat eetpatroon los te laten. Laat de frisdrank, alcohol, snacks etc. weer staan en vervang dit weer voor gezonde producten. De vakantie is voorbij dus het is tijd om het vakantie eetpatroon achter je te laten. Wees ook niet boos op jezelf dat je zo slecht hebt gegeten of te weinig hebt gesport. Je bent tenslotte op vakantie geweest en op vakantie hoor je lekker te genieten. Accepteer dus dat je lekker hebt genoten en dat je dat ook zeker hebt verdiend. Maar nu is het wel weer tijd om je normale ritme op te pakken.

Stap 2: Stel doelen voor jezelf

Stel nieuwe doelen die je wilt behalen. Probeer deze doelen ook zo concreet mogelijk te maken. Stel dus geen doel als: ‘ik wil gezonder gaan eten’ maar werk dit veel specifieker uit. Hoeveel dagen per week wil je gezond gaan eten? en wat versta jij onder gezond eten? Ga je aan de slag met de 80/20 regel (80% gezond en gevarieerd gaan eten en 20% voor geniet momentjes) of hou je je doordeweeks aan je macro’s (verdeling van koolhydraten, eiwitten en vetten) en hou je de weekend vrij voor een cheat? Wil je graag 2 kilo afvallen binnen een een periode van 4 weken of doe je daar toch liever iets langer over? Dit zijn allemaal hele persoonlijke doelen. Maak voor jezelf concreet wat je eigen persoonlijke doel is en wat hiervoor nodig is om dit doel te bereiken!

Stap 3: Plannen en mealpreppen

Plannen, plannen, plannen.. hier wordt je rustig van in je hoofd en zorgt voor structuur. Wat mij erg helpt is mealpreppen. Als ik een lange dag college hebt zorg ik dat ik in de ochtend of de dag ervoor al mijn eten al klaar heb staan om die dag mee te nemen naar school. Zo zorg ik dat ik goed voorbereid naar school ga en gezond en gevarieerd eet. Ook mijn avondeten bereid ik regelmatig voor twee dagen. Dit scheelt veel tijd en hierdoor hoef ik niet elke dag na te denken wat ik nu weer moet koken. Heb je nog tips nodig over mealpreppen? Lees dan deze blog.

Stap 4: Haal gezonde boodschappen in huis

Allereerst ga niet met enorme trek boodschappen doen! Dat scheelt je een hoop geld en stop je een hoop minder ‘troep’ in je kar. Eet dus bijvoorbeeld een appel voordat je boodschappen gaat doen. Maak van tevoren een boodschappen lijst met producten die je nodig bent en probeer ook alleen deze dingen te halen. Het is heel simpel gezegd: wat je niet in huis hebt, kun je ook niet opeten.

Stap 5: Zorg voor voldoende nachtrust

Ook al is een vakantie bedoeld om uit te rusten vaak kom je toch iets minder uitgerust terug dan je had gewild. Probeer als je thuis bent van je vakantie voldoende nachtrust te pakken van minimaal 8 uur. Slaaptekort kan er namelijk voor zorgen dat je meer trek hebt om te snoepen. Zorg er dus voor dat je 8 of 9 uur slaapt per nacht of één uur langer dan je normaal slaapt. Je lichaam zal je erg dankbaar zijn en je zal je een stuk fitter voelen.

Stap 6: Zorg voor ritme

Probeer elke dag rond hetzelfde tijdstip te gaan slapen en zet de wekker op een vast tijdstip. De eerste dagen zal het misschien even zwaar zijn maar na een tijdje ben je daar snel genoeg weer aan gewend. Een ritme zorgt voor structuur. Hierdoor zul je rond vaste tijdstippen gaan eten, sporten en ook voldoende rust nemen. Wees niet direct te streng voor jezelf dat je 5x in de week moet gaan sporten maar bouw het langzaam weer op. Kijk wat voor jou werkt en wat past binnen jouw planning. Kies wat goed voelt voor jou maar nog belangrijker wat voor jou ook is vol te houden.

 

Categories:

Related Posts

Fit Goal Club
Close Cookmode