share

Goede voornemens: zo gaat het je echt lukken

Gelukkig nieuwjaar allemaal!

Net zoals elk jaar zullen veel mensen een lijstje met goede voornemens hebben gemaakt. Het belangrijkste onderwerp is altijd iets omtrent de gezondheid. Afvallen, stoppen met roken, meer bewegen of minder snoepen bijvoorbeeld. Maar hoe kan het dan dat we toch niet zo vaak over succesverhalen horen zo rond eind december?

‘Goede voornemens’

Dit onderzoek in het Journal of Clinical Psychology laat zien dat goede voornemens toch niet enorm succesvol zijn. De helft van de mensen heeft voornemens voor het nieuwe jaar maar op 14 januari is 1/3 van deze mensen al gestopt ermee. Dat komt omdat we geen reële doelen stellen en alles van de 1 op de andere dag willen veranderen. De uitspraak: ‘ik ga in 2019 gezond eten en sporten’ is namelijk totaal niet concreet en reeel. Want wat is gezond eten en sporten precies? Wanneer heb je je doel behaald? Hoe ga je dit aanpakken?

Ja, concrete doelen die ook haalbaar zijn stellen we eigenlijk zelden. Dit is namelijk best eng, want dan moet je concreet iets gaan uitvoeren en nou ja dat betekend dus daadwerkelijk beginnen. Want ja, gezonder eten in 2019 kan ook nog in februari toch?

Hoe kan je dan wel zorgen dat je goede voornemens niet bij voornemens blijven?

1: maak realistische doelen

Je gaat niet opeens 10 kilo afvallen in een jaar als je al jarenlang moeite hebt met op gewicht blijven. Probeer haalbare doelen te stellen. Natuurlijk moet het wel een uitdaging zijn maar wel iets waarvan je weet dat het haalbaar is binnen de gestelde tijd.

2: maak concrete doelen

Gezonder eten of meer sporten is heel vaag. Schrijf voor je zelf op wat dat gezonder eten inhoud. Wil je meer sporten? Top, maar wat is meer? Hoe vaak wil je sporten en hoelang? Wat ga je doen? En vergeet niet, is het wel echt haalbaar om bijvoorbeeld 4 keer in de week te gaan sporten terwijl je full time werkt en een sociaal leven hebt?

3: maak kleine doelen

Het hebben van een hoofddoel is niet fout maar zorgt meestal ervoor dat we niet precies weten wat we nou moeten doen. Tja, gezonder worden kan natuurlijk op verschillende manieren dus dat kan ook pas in augustus. Schrijf voor jezelf op wat je nou precies wilt doen. Wil je proberen elke dag 2 stuks fruit te eten en zo meer vitamines binnen te krijgen? Of die ene yoga les op maandag om 20:00 gaan volgen? Misschien wat vaker een rondje lopen buiten in je pauze op die ene drukke donderdag? Dat zijn concrete, realistische kleine doelen. Deze doelen zijn goed uitvoerbaar en met name controleerbaar.

4: maak een plan

Een voornemen met doelen is enorm mooi maar de uitvoering is waar het vaak mis gaat. Maak voor jezelf een plan. Dit kan op veel manieren! Je kan bijvoorbeeld je sportafspraken in je agenda zetten, een whiteboard ophangen en af strepen wanneer je 2 stuks fruit op hebt of door samen met je collega een dagplanning te maken en te kijken wanneer jullie een rondje buiten kunnen lopen. Wees hier zo concreet mogelijk in en hou je ook aan je planning.

5: doe het niet alleen

Iemand die zichzelf voorneemt om iets te doen maar er niemand over vertelt gaat dit hoogstwaarschijnlijk niet behalen. Want jezelf teleurstellen vinden we vaak een stuk minder erg dan mensen om je heen. Dus vertel die collega wat je wilt doen, praat met je vriend/vriend erover dat je graag zelf wilt koken op vrijdag in plaats van bestellen of hou je beste vriend op de hoogte van je sportprestaties. Dit helpt echt! Daarnaast kan het ook helpen om voor jezelf een soort logboekje bij te houden, hierdoor wordt je regelmatig eraan herinnert waarom je dit ook alweer doet.

Tip 1: wij hebben een nieuwe challenge op de blog staan. Hang deze op op je deur en kruis elke dag het af wanneer je klaar bent. Zo heb je alvast een mooi begin voor een ‘gezonder 2019’.

Tip 2: wij maken voedingsschema’s op maat, inclusief voedingsanalyse, advies, informatie, logboek én 12 weken begeleiding!

Hopelijk kunnen jullie hier wat mee. En als je geen voornemens hebt, dat is natuurlijk ook prima! Je kan ook op 6 maart beginnen met een sportles volgen. Je hebt geen nieuw jaar, week of dag nodig om met iets goeds te beginnen namelijk 😉

Categories:

Related Posts

Fit Goal Club
Close Cookmode